70 23 11 33

mail@midtvest-it.dk

Hvilken server-løsning passer til dig og din virksomhed?

mar 28, 2019

Én af de mange beslutninger, der skal tages i henhold til virksomhedens IT, er, hvilken server-løsning der passer bedst til netop din virksomhed. Dét i sig selv kan være lidt af en rodebutik at finde rundt i, fordi der er en række vigtige informationer, man skal være opmærksom på, før man kan tage et informeret valg. De forskellige løsninger kan desuden ses med hhv. teknologiske, sikkerhedsmæssige og/eller økonomiske briller og kan derfor give forskellige værdier for den enkelte.

Heldigvis har vi hos MidtVest IT rigitig godt styr på den jungle, der er server infrastruktur, så derfor får du her en gennemgang af tre former for server-løsninger, hvorefter vi opridser fordele og ulemper ved alle tre.

Lokal løsning (on-premise server)
At have en on-premise server betyder, at alle virksomhedens servere og data opbevares på virksomhedens eget domicil. Har virksomheden en IT-afdeling vil denne typisk stå for vedligeholdelse og administrering af serverne, men det er også muligt at hyre et eksternt IT-firma til at tage sig af serverne.

Hosted løsning
Med en hosted løsning opbevares virksomhedens servere hos et datacenter ved en tredjeparts IT-leverandør. Kunden ejer således stadig dataene, men datacentret er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af løsningen.

Cloud løsning
På samme måde som ved en hosted løsning, opbevares virksomhedens server og data hos en tredjeparts datacenter, som du kan tilgå via din computer. De store virksomheder inden for cloud løsninger, såsom Microsoft, er ansvarlige for mange kunders servere, styresystemer, software og data, som de opbevarer på en eller flere servere.

Fordele og udfordringer
De tre typer løsninger har hver deres fordele, men de har også hver især nogle punkter, som du skal være opmærksom på, da de kan give udfordringer for din virksomhed. Nedenfor får du en oversigt over nogle afde informationer, der er værd at overveje, når det kommer til at vælge den rette server-løsning for din virksomhed.

Lokal løsning 

FordeleUdfordringer
Kunde ved præcis, hvor data befinder sig.Man står selv for (en del af) ansvaret for drift og vedligeholdelse (evt. i samarbejde med tredjepart).
Grafik og store filer kan være nemmere at håndtere.Kræver fysisk plads til servere samt sikring og muligvis køling heraf.
Man bestemmer selv, hvor højt sikkerhedsniveauet skal være.Der er udgifter til indkøb, strøm og vedligeholdelse af servere.
Kunde kan nemt skifte leverandør, hvis det ønskes.Ringe fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licenser m.v.
Enkel og hurtig support uden for mange “mellemmænd”.Omstilling til nye teknologier og features kræver ofte investering.
Kan være økonomisk fordelagtig på længere sigt.Løbende udgifter til vedligeholdelse af hele serverløsningen.
Kunde er mindre følsom overfor tredjepart, som kan gå konkurs.Backupløsningerne skal vedligeholdes og tjekkes periodevis.
Løsningen kører videre, selvom internettet er nede.Sikkerhedstrusler skal selv håndteres, og der skal udarbejdes “disaster-planer” m.v.

 

Hosted løsning

FordeleUdfordringer
Datacentret har ansvaret for driften og sikkerheden.Grafik og store filer kan give udfordringer.
Kræver ikke plads hos kunden til serverrum, sikring og køling.Kunde må sætte sin lid til datacentrets sikkerhedsniveau.
Kunden har ingen udgifter til strøm og vedligeholdelse af fysiske servere.Det er sværere for kunde at skifte leverandør, hvis det ønskes.
Bedre fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licenser m.v.Flere niveauer af support med “mellemmænd”.
Kunden ved nogenlunde, hvor data befinder sig.Ofte er det en dyrere løsning over tid.
Der betales ofte et fast beløb pr. måned for drift og vedligeholdelse.Software og programmer på de hostede servere skal vedligeholdes.
“Disaster backup” er ofte inkluderet og varetages af datacentret.Lokalt udstyr i virksomheden såsom computere skal stadig vedligeholdes af virksomheden selv.
Nem og sikker adgang fra eksterne lokationer er ofte inkluderet.Kunde er følsom overfor tredjepart, hvis denne går konkurs og kan lide datatab.

 

Cloud løsninger

FordeleUdfordringer
Datacentret har ansvaret for drift og sikkerhed.Kunden ved ikke, hvor data befinder sig.
Ingen udgifter til strøm og vedligeholdelse af servere.Grafik og store filer kan give udfordringer.
Stor fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licens m.v.Kræver muligvis egen server, afhængig af løsning.
Hurtigere adgang og omstilling til nye teknologier og features.Det er sværere for kunde at skifte leverandør, hvis det ønskes.
Sikkerhedsniveau sættes af datacentret, som vedligeholder og optimerer.Kunde må sætte sin lid til datacentrets sikkerhedsniveau.
Cloud-servere vedligeholdes af datacentret.Ofte omstændig support med flere “mellemmænd” og lange svartider.
Har ofte en attraktiv, fast lav pris pr. bruger pga. stordrift.Lokalt udstyr i virksomheden såsom computere skal stadig vedligeholdes af virksomheden selv.

 

Der kan være mange grunde til at vælge den ene løsning fremfor en anden; er det vigtigt for virksomheden at vide, præcis hvor deres data befinder sig og/eller er man i en branche med strenge krav til eksempelvis sikkerhed, vil en lokal løsning være mest fordelagtig.

Ønsker virksomheden derimod at outsource IT-delen så meget som muligt, for at kunne fokusere på deres kerneforretning og/eller er det vigtigt med mere stabile IT-omkostninger, vil en hosted eller cloud løsning være at foretrække.

Heldigvis kan de forskellige løsninger ofte kombineres efter virksomhedens behov og ønsker, så man kan få det bedste fra begge verdener.

Er du stadig i tvivl om, hvilken server-løsning der vil passe bedst til din virksomhed? Har du spørgsmål til server-løsninger generelt eller noget helt tredje? Så er vi altid klar med en hjælpende hånd enten på tlf. 70 23 11 33 eller på mail mail@midtvest-it.dk.

 

Hvilken server-løsning passer til dig og din virksomhed?

mar 28, 2019

Én af de mange beslutninger, der skal tages i henhold til virksomhedens IT, er, hvilken server-løsning der passer bedst til netop din virksomhed. Dét i sig selv kan være lidt af en rodebutik at finde rundt i, fordi der er en række vigtige informationer, man skal være opmærksom på, før man kan tage et informeret valg. De forskellige løsninger kan desuden ses med hhv. teknologiske, sikkerhedsmæssige og/eller økonomiske briller og kan derfor give forskellige værdier for den enkelte.

Heldigvis har vi hos MidtVest IT rigitig godt styr på den jungle, der er server infrastruktur, så derfor får du her en gennemgang af tre former for server-løsninger, hvorefter vi opridser fordele og ulemper ved alle tre.

 

Lokal løsning (on-premise server)
At have en on-premise server betyder, at alle virksomhedens servere og data opbevares på virksomhedens eget domicil. Har virksomheden en IT-afdeling vil denne typisk stå for vedligeholdelse og administrering af serverne, men det er også muligt at hyre et eksternt IT-firma til at tage sig af serverne.

 

Hosted løsning
Med en hosted løsning opbevares virksomhedens servere hos et datacenter ved en tredjeparts IT-leverandør. Kunden ejer således stadig dataene, men datacentret er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af løsningen.

 

Cloud løsning
På samme måde som ved en hosted løsning, opbevares virksomhedens server og data hos en tredjeparts datacenter, som du kan tilgå via din computer. De store virksomheder inden for cloud løsninger, såsom Microsoft, er ansvarlige for mange kunders servere, styresystemer, software og data, som de opbevarer på en eller flere servere.

 

Fordele og udfordringer
De tre typer løsninger har hver deres fordele, men de har også hver især nogle punkter, som du skal være opmærksom på, da de kan give udfordringer for din virksomhed. Nedenfor får du en oversigt over nogle afde informationer, der er værd at overveje, når det kommer til at vælge den rette server-løsning for din virksomhed.

 

Lokal løsning

Fordele

Udfordringer

Kunde ved præcis, hvor data befinder sig.

Man står selv for (en del af) ansvaret for drift og vedligeholdelse (evt. i samarbejde med tredjepart).

Grafik og store filer kan være nemmere at håndtere.

Kræver fysisk plads til servere samt sikring og muligvis køling heraf.

Man bestemmer selv, hvor højt sikkerhedsniveauet skal være.

Der er udgifter til indkøb, strøm og vedligeholdelse af servere.

Kunde kan nemt skifte leverandør, hvis det ønskes.

Ringe fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licenser m.v.

Enkel og hurtig support uden for mange “mellemmænd”.

Omstilling til nye teknologier og features kræver ofte investering.

Kan være økonomisk fordelagtig på længere sigt.

Løbende udgifter til vedligeholdelse af hele serverløsningen.

Kunde er mindre følsom overfor tredjepart, som kan gå konkurs.

Backupløsningerne skal vedligeholdes og tjekkes periodevis.

Løsningen kører videre, selvom internettet er nede.

Sikkerhedstrusler skal selv håndteres, og der skal udarbejdes “disaster-planer” m.v.

 

 

Hosted løsning 

Fordele

Udfordringer

Datacentret har ansvaret for driften og sikkerheden.

Grafik og store filer kan give udfordringer.

Kræver ikke plads hos kunden til serverrum, sikring og køling.

Kunde må sætte sin lid til datacentrets sikkerhedsniveau.

Kunden har ingen udgifter til strøm og vedligeholdelse af fysiske servere.

Det er sværere for kunde at skifte leverandør, hvis det ønskes.

Bedre fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licenser m.v.

Flere niveauer af support med “mellemmænd”.

Kunden ved nogenlunde, hvor data befinder sig.

Ofte er det en dyrere løsning over tid.

Der betales ofte et fast beløb pr. måned for drift og vedligeholdelse.

Software og programmer på de hostede servere skal vedligeholdes.

“Disaster backup” er ofte inkluderet og varetages af datacentret.

Lokalt udstyr i virksomheden såsom computere skal stadig vedligeholdes af virksomheden selv.

Nem og sikker adgang fra eksterne lokationer er ofte inkluderet.

Kunde er følsom overfor tredjepart, hvis denne går konkurs og kan lide datatab.

 

 

Cloud løsninger

Fordele

Udfordringer

Datacentret har ansvaret for drift og sikkerhed.

Kunden ved ikke, hvor data befinder sig.

Ingen udgifter til strøm og vedligeholdelse af servere.

Grafik og store filer kan give udfordringer.

Stor fleksibilitet og skalerbarhed ift. kapacitet, licens m.v.

Kræver muligvis egen server, afhængig af løsning.

Hurtigere adgang og omstilling til nye teknologier og features.

Det er sværere for kunde at skifte leverandør, hvis det ønskes.

Sikkerhedsniveau sættes af datacentret, som vedligeholder og optimerer.

Kunde må sætte sin lid til datacentrets sikkerhedsniveau.

Cloud-servere vedligeholdes af datacentret.

Ofte omstændig support med flere “mellemmænd” og lange svartider.

Har ofte en attraktiv, fast lav pris pr. bruger pga. stordrift.

Lokalt udstyr i virksomheden såsom computere skal stadig vedligeholdes af virksomheden selv.

 

Der kan være mange grunde til at vælge den ene løsning fremfor en anden; er det vigtigt for virksomheden at vide, præcis hvor deres data befinder sig og/eller er man i en branche med strenge krav til eksempelvis sikkerhed, vil en lokal løsning være mest fordelagtig.

Ønsker virksomheden derimod at outsource IT-delen så meget som muligt, for at kunne fokusere på deres kerneforretning og/eller er det vigtigt med mere stabile IT-omkostninger, vil en hosted eller cloud løsning være at foretrække.

Heldigvis kan de forskellige løsninger ofte kombineres efter virksomhedens behov og ønsker, så man kan få det bedste fra begge verdener.

Er du stadig i tvivl om, hvilken server-løsning der vil passe bedst til din virksomhed? Har du spørgsmål til server-løsninger generelt eller noget helt tredje? Så er vi altid klar med en hjælpende hånd enten på tlf. 70 23 11 33 eller på mail mail@midtvest-it.dk.

 

70 23 11 33
mail@midtvest-it.dk